Valg af vicevært løsning
Da en vicevært ofte har mange andre opgaver i en ejendom end at vaske trapper og rydde sne om vinteren. Han er ofte den der ikke alene kender ejendommen bedst, men også de mennesker der bor i lejlighederne, er det vigtigt at det er en person der passer ind og ikke alene har den fornødne praktiske erfarning, men også menneskekundskab som det er nødvendigt for at kunne begå sig.
Som bestyrelse har i flere muligheder, når i skal finde en vicevært. I kan enten ansætte en person og så agere arbejdsgiver, i kan ansætte en vicevært som har et enmandsfirma og dermed slippe for arbejdsgiverrollen eller i kan få et ejendomsservicefirma med flere viceværter ansat til at varetage opgaven. Der er fordele og ulemper ved samtlige muligheder.
Start med at finde ud af hvilke opgaver viceværten skal udføre
Som bestyrelse er det en god ide at starte med at finde ud af hvad er jeres behov. Hvilke opgaver ønsker i at viceværten skal udføre og hvilke vil i selv. Hvis i blot ønsker at få en til at komme og vaske trapper og fjerne sne kan en studerende måske være den rigtige løsning, men hvis i også gerne vil have en der har erfaring med bygningsvedligeholdelse og som kan hjælpe til ved ind og udflytning, er det en hel anden type i skal have fat i. Det er en god ide at tage fat i flere ejendomsservice eller selvstændige viceværter og få dem til at komme med et tilbud.
Husk det skal være så løs en aftale, at der er plads til en isvinter eller vand i kælderen, uden at i skal af med en ekstra formue. Ved at spørge flere får i en ide om prisniveauet, samtidig med at i bedre kan forhandle jer frem til en aftale, der er god for begge parter.