En visuel identitet kan skiftes
Der er flere årsager til, at man vælger som specielt firma at få skabt sig en visuel identitet, så man bedre kan markedsføre og lave PR for ens firmas brand, mål og forventningerne, så man kan ramme den rette kundeskare.
Det gælder både, om man er en mindre eller en større virksomhed – eller en sammenføjning af flere.
Selv hvis man ikke har tænkt aktivt i en visuel identitet som virksomhedsejer, så har du det garanteret i form af logo, slogan og farvevalg i butikken/sortimentet ubevidst. Det er det, som dine kunder nok husker dig for, som det første, når de tænker på din virksomhed.
Derfor er det også ofte en strategi med en visuel identitet på alle områder af virksomheden – i større eller mindre format – man kan lægge, hvis man starter en ny virksomhed op og eventuelt har erfaring med, at det kan være smart at lægge sådan en strategi fra start af, så man har sådan en til at begynde med.
Men der kan sagtens være andre tilfælde, hvor der kan være behov for at ændre en visuel identitet.
Årsagen kan blandt andet være, at man gennemgår en udvikling som firma, hvor man har solgt dele af virksomheden eller er blevet opkøbt som andre. Så vil man gerne ændre den visuelle identitet for at vise dette skift.
Måske er virksomheden bare blevet moden til et skift i den visuelle identitet, hvor den gamle har været der for længe eller ikke havde den tiltænkte virkning.
Det kan også tænkes, at årsagen er den lidt uheldige, hvor man har været ude i en regulær shitstorm i medierne, der ikke kan reddes med en pressestrategi, så man simpelthen er nødt til at omlægge den visuelle identitet fuldstændig.
Skal du starte helt forfra med din virksomhed under nyt navn og produkt, men med samme ejerforhold, så skal der også tilpasses en ny visuel identitet.